Każda dziedzina gospodarki wymaga transportowania różnorakich materiałów, tworzyw czy nawet ludzi. Transport na niewielkie odległości, w obrębie wydzielonego obiektu lub na terenie jednego zakładu (stąd nazwa transport wewnątrzzakładowy) to transport bliski, w odróżnieniu od transportu dalekiego czyli kolejowego, morskiego czy lotniczego.
Zgodnie z nazwą, dystans na jakim są transportowane ładunki jest niewielki, jednak poprawa efektywności i komfortu pracy, a także nierzadko gabaryty przenoszonych ładunków sprawiają, że ciężko sobie wyobrazić aby transport bliski był wykonywany ręcznie bez wykorzystania odpowiednich urządzeń i maszyn. Dlatego UTB czyli urządzenia transportu biskiego są kluczowym wyposażeniem niemal każdego zakładu przemysłowego, hali produkcyjnej czy magazynu.
Rodzaj stosowanych UTB w danym przedsiębiorstwie zależny jest oczywiście od jego specyfiki, gdyż te urządzenia sprawdzają się zarówno na niedużych przestrzeniach magazynowych do układania towaru, jak i na wielkich halach produkcyjnych, czy placach budowy.
Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego w 16 punktach wymienia UTB podlegające dozorowi technicznemu:
1) wciągarki i wciągniki,
2) suwnice,
3) żurawie,
4) układnice,
5) dźwigniki (podnośniki), w tym systemy do parkowania samochodów, z wyjątkiem dźwigników stanowiących wyposażenie pojazdów, dźwigników do pochylania stołów technologicznych i dźwigników przenośnych z napędem ręcznym,
6) wyciągi towarowe,
7) podesty ruchome,
8) urządzenia dla osób niepełnosprawnych,
9) schody i chodniki ruchome,
10) przenośniki okrężne kabinowe i platformowe,
11) wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia,
12) dźwigi do transportu osób lub ładunków, dźwigi budowlane i dźwigi towarowe małe,
13) dźwignice linotorowe,
14) przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym, przeznaczone do celów rekreacyjno-
-rozrywkowych,
15) urządzenia techniczne służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych,
16) przeciągarki pojazdów szynowych.
Z powyższej listy wynika, iż do UTB zaliczane są także urządzenia do transportu ludzi jak schody ruchome, czy przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym, przeznaczone do celów rekreacyjno-rozrywkowych, a prostszym językiem koła widokowe popularne w wesołych miasteczkach i parkach rozrywki. Dlatego też nie będziemy zajmować się każdym z wymionach w rozporządzeniu urządzeń. Po krótce przedstawimy kilka cieszących się największą popularnością pod względem zapytań o możliwość zdobycia uprawnień do obsługi czy ich konserwacji.
SUWNICA to dźwignica pracująca w ruchu przerywanym, zdolna do poruszania się po szynach lub bieżniach, posiadająca co najmniej jeden poziomy dźwigar i wyposażona w co najmniej jeden mechanizm podnoszący, przeznaczona do przemieszczania ładunków w przestrzeni ograniczonej wysokością podnoszenia, rozpiętością dźwigara lub dźwigarów oraz długością toru jazdy całej maszyny.
ŻURAW SAMOJEZDNY to dźwignica na podwoziu samochodu ciężarowego lub specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym, używana głównie do prac przeładunkowych i montażowych; składa się z wciągarek i wychylnego wysięgnika, co pozwala na podnoszenie i opuszczanie ciężaru oraz jego przemieszczanie.
ŻURAW WIEŻOWY to dźwignica składająca się z pionowego masztu montowanego na przejezdnym lub stacjonarnym podwoziu i wysięgnika poziomego lub nachylonego pod kątem do poziomu; żuraw wieżowy (zwany także budowlanym) podnosi ładunki na haku opuszczanym na linie z wysięgnika żurawia.
PODEST RUCHOMY PRZEJEZDNY to maszyna przejezdna przeznaczona do przemieszczania osób na stanowiska robocze, na których wykonują prace z platformy roboczej, przy założeniu, że osoby te wchodzą i schodzą z platformy w jej jednym określonym położeniu dostępu; składa się co najmniej z platformy roboczej z elementami sterowniczymi, wysięgnika i podwozia; może występować w wersji przegubowej lub nożycowej.
WÓZEK JEZDNIOWY PODNOŚNIKOWY Z MECHANICZNYM NAPĘDEM PODNOSZENIA jest to wózek z przymocowaną platformą, widłami lub innymi urządzeniami do manipulowania ładunkami, przystosowany do podnoszenia ładunku spaletyzowanego lub nie, na wysokość umożliwiającą składowanie i pobieranie ładunku, a także układanie w gniazdach i podejmowanie z gniazd. W związku z powyższym wózki, które nie posiadają mechanizmu podnoszenia (wózki unoszące, pchające, ciągnikowe) nie podlegają przepisom o dozorze technicznym. Przez napęd mechaniczny, należy rozumieć wszelkie rodzaje napędu (spalinowy, elektryczny, hydrauliczny) nie wymagające bezpośredniego działania siły mięśni ludzkich podczas wykonywania czynności podnoszenia ładunku.
CT Szkolenia organizuje kursy obsługi i konserwacji nie tylko tych, lecz także innych wymienionych w rozporządzaniu urządzeń transportu bliskiego.
Zapraszamy do kontaktu!