Z pośród urządzeń transportu bliskiego ważną rolę w niemal każdym sektorze gospodarki, zarówno w przemyśle, produkcji, transporcie czy budownictwie odgrywają suwnice. Ich obecność w wielu zakładach wynika z faktu, iż, ułatwiają pracę oraz znacznie skracają czas jej trwania.
Zgodnie z definicją, suwnica to dźwignica pracująca w ruchu przerywanym, zdolna do poruszania się po szynach lub bieżniach, posiadająca co najmniej jeden poziomy dźwigar (most) i wyposażona w co najmniej jeden mechanizm podnoszący. Przeznaczona jest do przemieszczania ładunków w przestrzeni ograniczonej wysokością podnoszenia, rozpiętością dźwigara lub dźwigarów oraz długością toru jazdy całej maszyny.
Klasyfikacji suwnic można dokonać ze względu na różne kryteria:
- rodzaj konstrukcji,
- rodzaju napędu,
- sposób sterowania,
- przeznaczenie,
Ze względu na cechy konstrukcyjne suwnice można podzielić na:
- Suwnice pomostowe natorowe – część nośna konstrukcji (most) opiera się bezpośrednio na górnym torze jezdnym.
- Suwnice pomostowe podwieszane – most jest podwieszony od spodu na dolnej części toru jezdnego.
Zarówno suwnice pomostowe natorowe jak i podwieszana mogą być jedno – lub dwudźwigarowe.
- Suwnice bramowe – instalowane są najczęściej na zewnętrznych składowiskach lub terenach stoczniowych.
- Suwnice półbramowe – nośna część konstrukcji (półbrama) opiera się z jednej strony bezpośrednio na torze jezdnym, a z drugiej strony na estakadzie.
Ze względu na rodzaj napędu suwnice dzielimy na:
- ręczne,
- elektryczne,
- elektryczno-ręczne,
- pneumatyczne,
- hydrauliczne.
Na podstawie sposobu sterowania wyróżnia się suwnice ze sterowaniem:
- z poziomu kabiny,
- z poziomu roboczego,
- zdalnym,
- automatycznym.
Jednak z punktu widzenia osoby chcącej zapisać się na kurs obsługi lub konserwacji suwnic, najważniejszym podziałem suwnic jest ich podział ze względu na przeznaczenie.
Zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 roku w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych suwnice dzielimy na dwa rodzaje – ogólnego i specjalnego przeznaczenia.
Suwnice ogólnego przeznaczenia to suwnice uniwersalne, natomiast suwnice specjalnego przeznaczenia to tak zwane suwnice procesowe.
Wśród suwnic specjalnego przeznaczenia wyróżniamy:
- suwnice lejnicze – służące do transportu żużli i płynnych metali,
- suwnice wsadowe – służące do przenoszenia płynnego metalu,
- suwnice czerpakowe – służące do transportu materiałów sypkich,
- suwnice kleszczowe – służące do transportu wielkogabarytowych elementów,
- suwnice magnesowe – służące do transportu metali i stopów metali za pomocą chwytnika elektromagnetycznego,
- suwnice kuziennicze – służące do transportu elementów obróbki plastycznej,
- suwnice striperowe – służące do transportu wylewnic z wlewkami oraz wyciskania wlewków z wlewnic.
- Suwnice chwytakowe – służące do transportu ładunków za pomocą wymienialnych chwytaków.
- Suwnice kontenerowe – służące do przeładunku kontenerów.
Chcesz zdobyć uprawnienia do obsługi lub konserwacji suwnic?
Zapisz się na nasze szkolenie już dziś!
Zapraszamy do kontaktu.