Rodzaje żurawi

Na tej grafice widać żurawie budowlane na tle nieba, pracujące przy wznoszeniu konstrukcji. Obraz skupia się na wysokich dźwigach, które dominują nad otoczeniem, sugerując trwające prace budowlane na dużą skalę.
14 maja, 2024

Rodzaje żurawi

Żurawie to podstawowy typ dźwignicy wykorzystywany w budownictwie, pracach transportowych i przeładunkowych.

Urządzenia te można podzielić na rodzaje między innymi ze względu na cechy konstrukcyjne jak również użytkowe.

Biorąc pod uwagę cechy konstrukcyjne żurawi można dokonać następujących podziałów:

  • ze względu na konstrukcję urządzenia chwytającego – hakowe, chwytakowe i chwytnikowe;
  • ze względu na zastosowaną podstawę decydującą o sposobie przemieszczania – np. stacjonarne, przenośne, samojezdne;
  • ze względu na wyposażenie w określony typ wieży – stała, obrotowa, teleskopowa;
  • ze względu na rodzaj wysięgnika – np. wychylny, przegubowy, teleskopowy.

Natomiast ze względu na cechy użytkowe rozróżniamy rodzaje żurawi w związku z ich przeznaczeniem do określonych prac: budowalny, portowy, kolejowy, warsztatowy.

Najistotniejszym podziałem dla osoby chcącej zdobyć uprawnienia do obsługi żurawi jest ten wskazany w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21.05.2019 roku. Tu wyróżniamy 8 kategorii żurawi, do obsługi których wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych zaświadczeniem kwalifikacyjnym wydanym przez UDT / TDT / WDT.

  1. Żurawie stacjonarne – przeznaczone do przemieszczania ładunków w przestrzeni ograniczonej wysokością podnoszenia, długością wysięgnika oraz kątem obrotu wysięgnika.
  2. Żurawie przewoźne i przenośne, tzw. HDS – zamontowane na samochodzie ciężarowym pomiędzy kabiną kierowcy a skrzynią lub z tyłu pojazdu. Służą do załadunku towaru na samochód oraz jego rozładunku. Posiadanie zaświadczenia kwalifikacyjnego do obsługi urządzeń w tym zakresie uprawnia także do obsługi żurawi stacjonarnych.
  3. Żurawie samojezdne – zamontowane na podwoziu samochodu ciężarowego lub specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym. Używane głównie do prac przeładunkowych i montażowych. Posiadanie zaświadczenia kwalifikacyjnego do obsługi urządzeń w tym zakresie uprawnia także do obsługi żurawi z dwóch powyższych zakresów.
  4. Żurawie szynowe – zamontowane bezpośrednio na specjalnie przygotowanych torach. Używane przede wszystkim w portach do załadunku, wyładunku i przeładunku towarów.
  5. Żurawie wieżowe i szybkomontujące – składają się z pionowego masztu montowanego na przejezdnym lub stacjonarnym podwoziu i wysięgnika poziomego lub nachylonego pod kątem do poziomu. Podnoszą ładunki na haku opuszczanym na linie z wysięgnika żurawia. Cechą charakterystyczną żurawi szybkomtujacych jest konstrukcja umożliwiająca przygotowanie do pracy w krótkim czasie bez użycia dodatkowych urządzeń. Posiadanie zaświadczenia kwalifikacyjnego do obsługi urządzeń w tym zakresie uprawnia także do obsługi żurawi szynowych.
  6. Żurawie kolejowe i na pojazdach kolejowych – zamontowane na platformach poruszających się po torach kolejowych. Mogą przemieszczać się po torach samodzielnie lub w zestawach pociągów. Wykorzystywane między innymi do budowy i napraw torów kolejowych.
  7. Żurawie pokładowe – zamontowane na pokładzie statku. Używane do prac ładunkowych.
  8. Żurawie pływające – zamontowane na specjalnym pontonie z własnym napędem lub bez napędu. Stosowane głównie do czynności przeładunkowych w portach i basenach morskich. Mają zastosowanie także przy pracach związanych z oczyszczaniem dna morskiego czy w akcjach ratowniczych. Posiadanie zaświadczenia kwalifikacyjnego do obsługi urządzeń w tym zakresie uprawnia także do obsługi żurawi pokładowych.

W naszym ośrodku organizujemy kursy przygotowujące do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje w zakresie obsługi każdego rodzaju żurawia.

Zapraszamy do kontaktu!